Tegoroczna
edycja kursu pedagogicznego,
który nadaje uprawnienia pedagogiczne studentom
Filozofii i Kulturoznawstwa
Jeśli kiedykolwiek w twojej pracy zawodowej chodzić
będzie o to, abyś: szlifował cudze talenty,
promował kulturę poprzez
wiedzę o sztuce i twórczość innych, nakłaniał do myślenia krytycznego dzieci, młodzież
i swoich podopiecznych, to koniecznie musisz posiadać PRZYGOTOWANIE
PEDAGOGICZNE!
Jeśli już wstępnie zainteresowała Cię
oferta, jaką daje Ci STUDIUM PEDAGOGICZNE Akademii Ignatianum w Krakowie (w
Polsce, na ogół Kulturoznawstwo i Filozofia pozostają kierunkami bez uprawnień
pedagogicznych), to: napisz maila:
Dodaj temat: Studium Pedagogiczne – 2012/2013; w treści informacji podaj
swoje imię, nazwisko, rok studiów. Czekamy na możliwie szybkie mailowe
zgłoszenia.
- Co to jest przygotowanie pedagogiczne, komu i do czego może służyć?
Podążamy za zmianami
prawnymi i aktualizujemy program Studium Pedagogicznego „Ignataianum”, toteż
wiemy, że za przygotowanie pedagogiczne wymagane na odpowiednich stanowiskach
uznaje się:
1)
ukończenie wyższych studiów z przygotowaniem pedagogicznym albo
innych szkół lub kursów dających przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
2)
W dniu 7.04.2010 r. weszło w życie również rozporządzenie Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 19.02.2010 r. zmieniające rozporządzenie w
sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych
stanowisk w niektórych instytucjach kultury, dla których organizatorem jest
administracja rządowa lub jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 45 poz.
260) Zgodnie z nim za wykształcenie specjalistyczne na poziomie wyższym uznaje
się ukończenie: szkoły wyższej o kierunku kulturoznawstwa, a za przygotowanie
pedagogiczne uznaje się zgodnie rozporządzeniem z 12 marca 2009 r. ukończenie
wyższych studiów z przygotowaniem pedagogicznym albo innych szkół lub kursów
dających przygotowanie pedagogiczne. Zatem Studium Pedagogiczne organizuje
kurs między innymi w myśl tych wskazanych aktów prawnych.
3)
Przygotowanie pedagogiczne jest konieczne do pracy w szkole:
nauczyciel WOK , filozofii, etyki, a ponadto (rzecz dotyczy kulturoznawców) do
działań wychowawczo-edukacyjnych w domach kultury, MDK, GOK, wszędzie tam gdzie
prowadzone są teatry dla dzieci i młodzieży, zajęcia plastyczne, filmowe,
fotograficzne, taneczne itp., słowem – w ogniskach pracy pozaszkolnej.
- Czy po ukończeniu kursu otrzymam
zaświadczenie potwierdzające moje przygotowanie pedagogiczne?
Tak, po ukończeniu kursu pedagogicznego absolwent
uzyskuje świadectwo z wykazem przedmiotów i ilością odbytych godzin kursu.
- Jak długo trwa kurs pedagogiczny,
ile godzin i jakie są oczekiwania wobec kandydatów?
Kurs obejmuje 420 godzin i trwa na ogół 3 semestry.
Najlepiej rozpocząć jego realizację na studiach licencjackich. Kurs ten daje
podwójne uprawnienia: studentom filozofii – do nauczania etyki i filozofii;
studentom kulturoznawstwa – do nauczania WOK i do pracy w charakterze animatora
kultury/instruktora.
Bardzo dobrze jeśli student (zwłaszcza
kulturoznawstwa) ukończył: liceum plastyczne, muzyczne, kurs tańca, fotografii
itp.
- Czy współcześnie można znaleźć ofertę na rynku pracy adresowaną do tych, którzy ukończyli taki kurs pedagogiczny
Czy wiesz o tym studencie kulturoznawstwa ,
że... Program Edukacji
Kulturalnej (jaki zaplanowało już wiele polskich miast) to odpowiedź na propozycje
programową Ministerstwa Kultury i Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwłaszcza do
projektu” Patronat artystyczny”, którego celem jest tworzenie lokalnych
programów edukacyjnych, kształtujących umiejętności aktywnego uczestnictwa w
życiu kulturalnym. Istotne założenie tego projektu brzmi: „edukacji
kulturalnej ma sprzyjać rozwijaniu szkoły jako miejsca realizacji koncepcji
wychowania przez sztukę, miejsca rozbudzania aktywności i indywidualnej
ekspresji artystycznej. Współczesna edukacja kulturalna nie może się ograniczać
jedynie do przyswajania młodym ludziom wiedzy w zakresie sztuki i twórczości
artystycznej”.
Oferty pracy dla animatora kultury z przygotowaniem
pedagogicznym pojawiają się coraz częściej.
Czy wiesz o tym studencie filozofii, że... Filozofia w szkole, a tym samym
zapotrzebowanie na nauczyciela filozofii, jest co prawda jeszcze rzadkością i
luksusem, ale w roku szkolnym 2011/2012 organizowana jest pod patronatem
Kuratorium Oświaty w Krakowie już XXIV edycja Olimpiady Filozoficznej.
Uczniowie zainteresowani proszeni są o zgłoszenie się do turnieju wiedzy. Zatem
istnieją szkoły (nie tylko społeczne licea), którym nie obce jest przynajmniej dodatkowe organizowanie zajęć z
edukacji filozoficznej! Z kolei nowa Podstawa Programowa (ważny dokument MEN z
2009 r., obowiązujący od trzech lat każdą polską szkołę) przewiduje obowiązkowo
etykę na każdym szczeblu nauczania – od szkół podstawowych do liceów. Na razie
jako alternatywa dla religii, jednak coraz więcej osób decyzyjnych w naszym
państwie przyznaje za znanym etykiem KUL ks. dr hab. A. M. Wierzbickim,, że „uczniowie,
którzy z przyczyn światopoglądowych nie chodzą na religię, powinni być
traktowani poważnie przez szkołę i nie powinno się ich okłamywać, że etyka
zastępuje religię, co wizualnie wręcz sugeruje na świadectwie pionowa kreska
pomiędzy religią a etyką. Podobnie uczniowie, którzy uczą się religii, nie
powinni być wyłączani z ogólnoludzkiego dyskursu moralnego, do którego uprawnia
sam rozum ludzki, a nie wybór światopoglądowy”. Wszystko zatem na dobrej
drodze, lecz dyrektorzy szkół rozkładają ręce i tłumaczą, że nie ma nauczycieli
etyki. Bądźcie zatem tymi, którzy to zmienią!
Nasze
zaplecze eksperymentalno-dydaktyczne
stanowi Akademia Dziecięca Ignatianum. Tam
obserwujemy różnorakie zajęcia z dziećmi i współtworzymy autorskie warsztaty.
Zależy nam szczególnie na tym, aby profil podjętych tam przedsięwzięć
edukacyjnych dotyczył problematyki społecznej, filozoficznej, etycznej, wiedzy
o sztuce a także działań w zakresie animacji kultury, ale był realizowany w
taki sposób, by jednocześnie nie pomijać celów wychowawczych i kształtować
zachowania twórcze dzieci.
Nasi absolwenci
W ramach
praktyk pedagogicznych nawiązaliśmy kontakt z blisko 90 instytucjami Trzech
naszych studentów zauważono już na praktykach pedagogicznych, doceniono ich
profesjonalizm i dzisiaj są ambitnymi nauczycielami i animatorami kultury.
„(…) to osoba o wysokiej kulturze, posiada takt pedagogiczny,
przygotowana pod względem dydaktycznym i merytorycznym, łatwo nawiązująca
kontakt
z młodzieżą.(…) takich studentów zawsze chętnie przyjmiemy do naszej
placówki na praktykę a w przyszłości być może do pracy”.
(fragment „Opinii z
praktyki pedagogicznej” w jednym z MDK w Krakowie)
Życzymy Ci studencie, aby podobna jak ta
poniżej, autentyczna oferta pracy z 2010/ 2011 roku, była w przyszłości
kierowana właśnie do Ciebie:
„Szukamy
Instruktora artystycznego Wymiar czasu pracy: etat (umowa o
pracę)
Wymagania: Wykształcenie: wyższe specjalistyczne oraz
przygotowanie pedagogiczne (…)”
Nie jest naszym powodem
radości to, iż w dobie trudnej sytuacji w obszarze edukacji za nasz kurs
zmuszeni jesteśmy pobierać od słuchaczy częściową opłatę. Nie chcemy jednak tego faktu odnotowywać małymi literami. Mamy
bowiem nadzieję, że poniesione przez Państwa wyrzeczenie finansowe (500 zł.
przy wpisie na kurs oraz 500 zł. na jego zakończenie) zostanie nagrodzone dobrą
atmosferą zajęć i rzeczowym przygotowaniem pedagogicznym, niezbędnym na rynku
pracy.
Komentarze
Prześlij komentarz