Bezstronność i neutralność - fundamenty zaufania do mediatora
W
ramach cyklu wydarzeń mediacyjnych współorganizowanych przez AIK i UPJPII 11
czerwca 2019 r. odbyły się kolejne warsztaty doskonalące umiejętności
praktykujących mediatorów. Tym razem spotkanie poprowadziła dr Katarzyna
Wojtanowicz - mediator, adiunkt w Instytucie Pracy Socjalnej UPJPII, stosująca
techniki mediacyjne m.in. w obszarze interwencji kryzysowej. Tematem przewodnim
były sposoby budowania i wzmacniania bezstronności i neutralności mediatorów w
kontekście różnych problemów praktycznych, z którymi mierzą się oni na co
dzień.
Bezstronność
mediatora polega przede wszystkim na równym traktowaniu uczestników sytuacji
konfliktowej i powstrzymywaniu się od subiektywnego oceniania ich zachowań.
Taka postawa jest podstawą budowania zaufania stron zarówno do procedury
mediacji, jak i do osoby konkretnego mediatora. Ten ostatni nie powinien być w
żaden sposób, bezpośrednio ani pośrednio, powiązany z uczestnikami
postępowania, a ponadto musi postępować w taki sposób, aby dbać o zachowanie
równowagi stron – czyli z jednej strony nikogo nie dyskryminować, a z drugiej
strony nikogo nie stawiać w pozycji uprzywilejowanej. Tylko taki sposób
prowadzenia mediacji sprzyja zaakceptowaniu mediatora i zapewnia mu możliwość
skutecznej pomocy w odnalezieniu rzeczywistych przyczyn zaistniałego konfliktu.
W praktyce jednak trudno wyznaczyć ostre kryteria bezstronności, np. wtedy, gdy
w sprawach rodzinnych ostateczne ustalenia muszą brać pod uwagę także i dobro
dzieci. Zachowaniu bezstronności służyć mogą techniki komunikacji
interpersonalnej, takie jak np. odzwierciedlanie uczuć (bez ich oceniania), a
także zadawanie pytań pomocniczych (dla lepszego zrozumienia zachowań danej
osoby).
Z
kolei neutralność mediatora określa jego stosunek do przedmiotu sporu. Mediator
jest „przewodnikiem” i „pomocnikiem” stron w procesie dochodzenia do
porozumienia, jednak nie jest jego rolą wydawanie rozstrzygnięć ani
przyznawanie racji którejś ze stron. Mediator nie ma także żadnych uprawnień,
które pozwalałyby mu narzucać stronom jakieś konkretne rozwiązania czy wywierać
na nie presję w celu przymuszenia do podpisania porozumienia. Co więcej,
mediator nie powinien odnosić żadnych dodatkowych korzyści (poza umówionym
wynagrodzeniem) z tego, że strony zdecydują się w ugodzie na określone
postanowienia. Neutralność odgrywa bardzo ważną rolę, ponieważ jest drugim
filarem budowania wzajemnej relacji stron sprawy do mediatora. Jedynie osoba,
której uczestnicy konflikty ufają, że nie będzie ingerowała w dobrą wolę stron
do szczerej rozmowy na temat zaistniałego problemu, będzie w stanie skutecznie
pomóc im w poszukiwaniu akceptowalnego rozwiązania. Pytanie o ścisłe kryteria
zasady neutralności jest z jednej strony powiązane z regułami etyki, często
jednak ocena w tym zakresie musi uwzględniać wszystkie okoliczności konkretnej
sprawy. W przepisach prawa wymóg neutralności mediatora jest uwzględniony,
jednak na podstawie ogólnej regulacji trudno wyciągać szczegółowe wnioski.
Dzięki
temu, że spotkanie zostało przeprowadzone na wzór sesji superwizyjnej,
uczestnicy mieli możliwość podzielenia się własnymi doświadczeniami
praktycznymi związanymi z przestrzeganiem zasad bezstronności i neutralności, a
także rozwiać naturalnie pojawiające się wątpliwości dotyczące postępowania w
konkretnych sytuacjach. Taka wymiana opinii jest bardzo cenna z punktu widzenia
podnoszenia własnych kwalifikacji i dążenia do rozwoju umiejętności
mediacyjnych.
Pracownicy
Instytutu Nauk o Polityce i Administracji AIK oraz Instytutu Pracy Socjalnej
UPJPII mają w planach kontynuowanie cyklu wydarzeń mediacyjnych w kolejnym roku
akademickim. Już teraz zapraszamy na kolejne spotkania.
dr Mateusz Pękala,
Akademia Ignatianum w Krakowie,
mateusz.pekala@ignatianum.edu.pl,
dr Katarzyna Wojtanowicz,
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w
Krakowie, katarzyna.wojtanowicz@upjp2.edu.pl
Komentarze
Prześlij komentarz