Akademia Dziecięca Ignatianum

Akademia Dziecięca Ignatianum jest przedsięwzięciem edukacyjnym skierowanym do dzieci w wieku 6-12 lat, wzorowanym na działalności międzynarodowej organizacji European Children's University Network – EUCUNET, zrzeszającej Uniwersytety Dziecięce pod nadzorem Uniwersytetu Dziecięcego działającego w Wiedniu.

W przekonaniu o potrzebie wyrównywania szans edukacyjnych, ADI chce obejmować nieodpłatnie swoją opieką dzieci ze środowisk, które ze względów materialnych i logistycznych mają ograniczony dostęp do pozaszkolnych zajęć proponowanych przez domy kultury, muzea czy uniwersytety.

W tym roku akademickim zaprosiliśmy 150 dzieci. Tę liczną grupę uczestników dzielimy na kilka zespołów warsztatowych. Dwa z nich biorą udział w tak zwanym eksperymencie skandynawskim. Dzięki współpracy, jaką udało się ADI nawiązać ze Stowarzyszeniem Polsko-Szwedzkim „Tillisammans”, dzieci uczestniczą w programie edukacyjnym „Baw sie i poznaj Skandynawię”, mającym na celu przybliżenie różnych aspektów kultury, historii, obyczaju, geografii i środowiska krajów skandynawskich w przeszłości i dziś. W trakcie warsztów dostosowanych treściowo i metodycznie do możliwości percepcyjnych ośmiolatĸów, ożywają historyczni wikingowie czy literacka postać Pippi Langstrom. Pozostałym czterem zespołom dziewięciolatków proponujemy, wzorem ubiegłego roku, różnorodne tematycznie zajęcia wynikające z profilu naszej Uczelni. Wprowadzamy dzieci w tajniki filozofii, przybliżamy kulturę i przywołujemy tradycję. Uwrażliwiamy na drugiego człowieka i na świat przyrody.

Z ewaluacji, jaką staramy się systematycznie przeprowadzać wynika, że zajęcia ADI wciągają dzieci i budzą pozytywne emocje. „Wiecie może, jaka nazywa sie najstarsza uczelnia w Polsce? – padło pytanie w trakcie jednego z warsztatów w ramach Akademii Dziecięcej Ignatianum. Dzieci chóralnie, bez chwili wahania odpowiedziały: „Ignatianum!!!” Niezwykle miły jest ten emocjonalny związek naszych najmłodszych studentów z Alma Mater. Niektórzy z nich dzielili się już z nami swoim dziecięcym marzeniem, by w przyszłości u nas studiować... Chociaż zwierzenia takie traktujemy z przymrużeniem oka, odkrywamy ich niezwykle istotną stronę. Otóż jedną z idei istniejących już od lat uniwersytetów dziecięcych całej Europy jest budzenie w dzieciach pasji poznawczej. Dzieci z natury są niezwykle otwarte. Ważne, by nie dopuścić do ich zamknięcia na świat. Uniwersytety dziecięce mają poszerzać te zainteresowania, wzbudzać fascynację światem i badaniami. W bardzo wczesnym wieku dzieci mogą zasmakować, czym jest prawdziwa nauka. I to chyba nam się udaje...

Autorami radosnych sukcesów zaproszonych na zajęcia dzieci są w dużej mierze nasi dorośli studenci. Akademia Dziecięca Ignatianum ściśle współpracuje ze Studium Pedagogicznym Wydziału Filozoficznego, przygotowującym studentów do pracy z dziećmi i młodzieżą. Stanowi ona poważne zaplecze badawcze i eksperymentalno-dydaktyczne, gdzie nasi słuchacze stawiają swe pierwsze nauczycielskie kroki. Obserwują zajęcia prowadzone przez opiekunów dydaktycznych, by później pod ich okiem już samodzielnie lub w asyście koleżeńskiej prowadzć przygotowane wcześniej autorskie warsztaty. Obecność studentów, którzy animują i wspierają małe grupki warsztatowe sprawia, że każde dziecko może dostać odpowiednie wsparcie. W ten sposób wychodzi z zajęć z wykonaną pracą i poczuciem satysfakcji. A przecież o to nam chodzi. Bo od początku działalności  celem ADI jest

GŁOSIĆ I UPOWSZECHNIAĆ
WIZJĘ EDUKACJI I WYCHOWANIA,
KTÓRA KSZTAŁTUJE ROZWÓJ INDYWIDUALNY DZIECKA,
JEGO SAMOŚWIADOMOŚĆ, EMOCJE,
ROZWIJA ZDOLNOŚĆ KOMUNIKOWANIA SIĘ Z LUDŹMI ORAZ BUDZI POTENCJAŁ TWÓRCZY !

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

#6 Poradnik Pierwszaka - studencki Savoir-vivre

Bądź liderem dla samego siebie! Podsumowanie wspólnego czytania książki pt. „Heroiczne przywództwo"

Relacja ze spotkania pt. „Globalizacja obojętności czy globalizacja solidarności?" Refleksje na tle nauczania papieża Franciszka